Kutatást végeztek a V4 országok kulturális munkatársai körében - íme az eredmények! Cikk
Hirdetés
Egy lépéssel közelebb – közösségi kultúra a V4 országaiban címmel nagyszabású kutatást végeztek a négy közép-európai állam kulturális dolgozói körében. A Budapesti Művelődési Központ koordinálásában megvalósuló felmérés négy fontos területet érintett.
A vizsgálatot online kérdőív segítségével (Google Forms) végezték 2021. augusztusában és szeptemberében. A felmérésben a Budapesti Művelődési Központ partnere volt Šumperk városa (Csehország), a Małopolski Instytut Kultury (Krakkó, Lengyelország) és a RÉV – Magyar Kultúra Háza (Komárno, Szlovákia). A kérdőív kitöltése teljesen anonim zajlott, elsősorban művelődési házak dolgozói, másodsorban könyvtárak, múzeumok munkatársai vettek részt benne.
- A kutatás négy kiemelt területet érintett: A kulturális szakemberek képzési feltételei, pályaképe; Kulturális színterek fajtái, jellemzői; Látogatói attitűd; Piaci státusz – fogalmazott Marsi László, a Budapesti Művelődési Központ igazgatója. - Célunk az volt, hogy megismerjük a közép-európai országokban dolgozó szakemberek pályaképét, valamint a visegrádi országok közösségi kulturális színtereit és lehetőségeit.
Kiderült: bőven 2/3-os arány felett van azok száma, akik legalább 11 éve dolgoznak ezen a területen. Magyarországon ez 85, míg Csehországban 65, Szlovákiában 62, Lengyelországban 60 százalék. A hazai szám kiugró, remélhetőleg az elmúlt években számos egyetemen elinduló közösségszervező BA képzések tovább javítják majd az arányokat.
A kérőívben arra is rákérdeztek, hogy a dolgozók mennyire elégedettek a fizetésükkel. Csehországban 6, Szlovákiában 17, Magyarországon 27,5, Lengyelországban 41 százalék kevesli a keresetét, utóbbi országban a kulturális szférában foglalkoztatottak 50 százaléka szeretné elhagyni a pályát.
A kutatás reflektál a koronavírus okozta új helyzetre. Minden résztvevő ország adataiból az olvasható ki, hogy a konstans zárva tartás minimum 50 százalékos visszaesést eredményezett a kulturális intézmények látogatottságában, de Magyarországon ennél is nagyobb, 54 százalékos csökkenés figyelhető meg. Ugyanakkor a látogatószámot erőteljesen tudta kompenzálni az online megtekintések száma. Azon szervezetek, amelyek gyorsan tudtak reagálni a hirtelen jött igényre, a social media felületeken megtekinthető tartalmakra, azok komoly eléréseket tudtak produkálni.
A felmérés teljes anyaga >>>
Budapesti Művelődési Központ
Kapcsolódó
Sushi tekercs vagy pizza, vagy valami más - Ezeket kérik a SZIN 2025 sztárjai Cikk
Augusztus 27-én indul Szegeden a Coca-Cola SZIN, az utolsó alkalom a nyáron, hogy a magyar kedvencek mellett nemzetközi sztárokat is lássunk hazai fesztiválon. És így az utolsó alkalom arra is, hogy titkokat tudjunk meg a sztárfellépőkről, például, hogy miket kértek az öltözőjükbe, vagy mit szeret
Szeptemberben újra Kerekdomb Fesztivál! Cikk
Nem kell elbúcsúznunk a fesztiválok közösségi élményeitől, mert szeptember 19. és 21. között Tállyán a Kerekdomb Fesztivál mossa össze az ősz színeit a nyár pörgésével.
A szeptember már nem a vízpartokról szól, az ősz más típusú, különleges szépségeket tartogat. A szüreti időszakban finom borokka
Jót tett a vérfrissítés a Szigetnek - 416 000 látogató érkezett a fesztiválra Cikk
Idén újra fel kellett fedezni a Szigetet, de megérte, mert minden szegletében várt ránk valami izgalmas program. A zárónapon megérkezett a kezdetektől számított 11 milliomodik Szitizen, vele együtt mintegy 416.000 látogató élvezhette a megújult fesztivál minden egyes pillanatát a hat nap alatt.
Több mint 200 program vár még ránk nyár végén a SZIN-en Cikk
A nyári szezon utolsó nagy fesztiválhajrája, a Coca-Cola SZIN szervezői már korábban elárulták, milyen programokra számíthatunk az öt nagyobb helyszínen. Most megérkeztek az éjszakai helyszínek is. A SZIN-en így idén összesen tíz zenei helyszínen, több mint kétszáz fellépő váltja majd egymást augu