S akkor mi lesz veled, rozé? Cikk

Rozé

Hirdetés

Mindenki, főleg a rozét készítő borászok, előszeretettel mondja, hogy a rozé töretlenül népszerű, és évről évre nő ennek a borstílusnak a rajongótábora, ezzel együtt pedig az eladási számai is. Vajon igaz ez? És milyen irányzatokra kell odafigyelnünk, ha lépést akarunk tartani a trendekkel?

Az International Wines and Spirits Record (IWSR), a nemzetközi bor- és párlatpiac kutatására specializálódott cég elemzői a legfrissebb, 2019-es adatokat vizsgálva arra jutottak, hogy a rozé továbbra is az egyik legerősebb trend a világon.

Dan Mettyear, az IWSR borkutatási igazgatója szerint a rozé egyértelműen növekedési pályán van. „A rozé továbbra is az egyik legerőteljesebb és legszélesebb körű trend a borokon belül, olyan sokszínű piacokkal, mint az Egyesült Államok, Paraguay, Kína és Namíbia. Ahogy a rozétrend az elmúlt években fejlődött, a fogyasztók igényei úgy tolódtak el a könnyebb, provence-i stílus irányába, ami megtestesíti az élénk, nyári pillanatokat.” És valóban, a provence-i bor exportja az elmúlt öt évben évente átlagosan 28%-kal nőtt.

2020 elején a Decanter magazin a borvilágot érintő trendek és a piacot érintő kérdések között több rozés topikot is említ. Szerintük mire kell figyelni idén? Az egyik nagy változás Olaszország felől jön, ahol a prosecco jogszabályi változásai miatt a termelők 15%-ban pinot noirt is használhatnak a glera mellett, így készítve rozét Prosecco DOC név alatt. Tekintve, hogy a prosecco eddig is elképesztő mennyiségben fogyott világszerte, ebben a szegmensben a rozé hatalmas változásokat hozhat a piacon.

A mennyiségi változások mellett a minőség és a stílus is változni fog az előrejelzések szerint. Várható, hogy a rozé a „komoly bor” kategóriában is növekedni fog, azaz egyre több magasabb árú, csúcsminőségű rozé kerül a piacra. Elég csak arra gondolni, hogy 2019 végén a francia luxusmárkákat tömörítő LVMH többségi befolyást szerzett a provence-i Château d'Esclans borászatban, amely Whispering Angel nevű rozébrandjéről híres. Ennek alap tétele 20 euró körül kapható, de 100 euróért is vehetünk tőlük palackot.

Ezzel egyidőben a rozét készítő borászoknak érdemes a vegán szegmensre is figyelmet fordítani, hiszen számíthatunk arra, hogy egyre több vegán matrica jelenik meg a palackokon, és a webáruházak is kialakítanak egy külön részt ezeknek a boroknak. Az Egyesült Királyság egyik vezető online borkereskedése, a Majestic már 2019-ben 200 bort listázott vegánként, szemben az egy évvel korábbi 39 borral.

A rozé egyik nagy erőssége abban rejlik, hogy – bár azt hinnénk, hogy a rózsaszín elriasztja őket – a nők mellett a férfiak is ugyanolyan szívesen fogyasztják. Az Y-generáció pedig még divatosabbá tette, hiszen a közösségimédia-platformokon menőnek számítanak az olyan hashtagek, mint az #roséallday. Pont a vizuális megjelenítés miatt a palacknak, címkének egyre nagyobb a jelentősége, ahogy előtérbe kerülnek az alternatív csomagolási megoldások is, akár a kisebb kiszerelésű üvegek, fémdobozok vagy a környezetbarát innovációk, kartondobozok. A lényeg, hogy legyen színes és feltűnő, és mutasson jól az Instagramon.

Barta Anna, a mátrai Nagygombos birtok borásza régóta elkötelezett a rozék irányába, így mindig figyelemmel kíséri, hogy a borpiac mely történései milyen kihatással lehetnek a rozékra. „Abszolút látjuk, hogy évről évre nő a kereslet a rozék iránt, az emberek szerencsére nem tudják megunni. Ezzel együtt folyton reagálnunk kell a változásokra, amelyek nem mindig csak fogyasztói igények. A Brexit, vagy az amerikai piacokra való kijutás nehézsége, a klímaváltozásra való reagálás a szőlőtermesztés kapcsán, a fine dining éttermek elvárásainak való megfelelés, vagy éppen most a Covid-19 piaci hatásai… Ezt mind-mind szem előtt kell tartani, miközben persze a borkészítés hosszú távú tervezést igényel, és nem lehet évente változtatni a portfólión. A nálunk minden évben készített, limitált palackszámú kísérleti tételek azok, amikben ki tudok teljesedni, és az ezek alapján kapott fogyasztói visszajelzések mentén tudunk aztán finomhangolást elvégezni.”


Fotó:
Furmint Photo

 

Wineglass

Kapcsolódó

Inspiráló nők a Gourmet országkóstolóján Cikk

Gourmet Fesztivál 2024 A nők szerepe egyre láthatóbbá és meghatározóbbá válik a gasztronómiában, ezt hangsúlyozza idén a hazai gasztro szcéna legkedveltebb eseménye, az MBH Bank Gourmet Fesztivál, május 24-26. között, a Millenárison. A „sétáló országkóstoló” ezúttal is nagyot merít a hazai kulináris kínálatból: kiváló é

B4 Brisket & Burger - Szaftos smash-burgerek a Bazilikánál Cikk

B4 Brisket & Burger A B4 Brisket & Burger megnyitotta kapuit a héten, és már most beállt a frissen felfutó smash-burger hullám élvonalába. A belvárosi gyorsétterem egyszerűségre és változatosságra törekszik, egy klasszikus, amerikai gyorséttermi élményt nyújtva a vendégeknek menüjével. Az árakat kedvező szinten t

Április 6-án ismét Winelovers Grand! Cikk

Winelovers Grand 2024 “Annyi kiváló bor van a világon, hogy ha életünk minden egyes napján új palackot nyitunk, akkor is egészen hosszú marad még a boros bakancslistánk. Egy ilyen esemény, mint a Winelovers Grand kiváló alkalom arra, hogy jó néhány tételt kihúzhassunk erről a bizonyos listáról.” A fenti idézet - amely

Közel 10.000 liter sörrel készül az Indoor Sörfesztivál Cikk

Közel tízezer liter sörrel készül az Indoor Sörfesztivál Százféle különböző sörrel, majd tízezer liter habos nedűvel várja vendégeit február 23-24-én a legnagyobb hazai téli sörfieszta. Az immár 8. alkalommal jelentkező Indoor Sörfesztivál látogatócsúcsra is számít, ezért idén már a Várkert Bazár ad majd helyet a sörkedvelők kánaánjának. Rutinos sörfog