A járványra összművészeti fricskával válaszolt a Budapest Ritmo Cikk

Budapest Ritmo Online hangulat

Hirdetés

“Ha nem lett volna a járvány, sosem készül el ez a film, de mi a rövid idő ellenére nagyot álmodtunk” – mondta el Reisz Gábor, a Szimler Bálinttal közösen rendezett Mordái filmjük kapcsán. Tegnap véget ért a Budapest Ritmo, a világzene hazai legnagyobb fesztiválja, ami most a járvány legeredetibb hazai készítésű online élményét adta. A különleges látványvilágú, formabontó koncertfilmeket több ezren látták online ingyenesen május 10. és 12. között a Bartók Tavasz keretében.

”Soha nem látott együttműködések jöttek létre művészeti ágak között” – mondta el Weyer Balázs, a Budapest Ritmo programigazgatója. “Szabad kezet adtunk az alkotóknak, és bár kevés idejük volt rá, maradandó művészeti alkotások születtek, amik a járvány után is relevánsak és értékesek lesznek."

Ez volt az idei a Budapest Ritmo online koncepciója, ami a nappalinkba hozta olyan magyar rendezők alkotásait, mint Reisz Gábor és Szimler BálintSzilágyi FanniDamokos Attila, Kálmán Mátyás és a vizuál-művész Karcis Gábor. Ragyogó zenészek, rendhagyó műfajok, gyönyörű látvány és vizuális koncepciók, színpadon nem reprodukálható élményt adtak. A megújult Budapest Ritmo a Bartók Tavasz Nemzetközi Kulturális Hetek keretében a világ bármely pontjáról ingyenesen volt követhető.

Zene és film, a kereteken túl

Az ingyenes online fesztivál a város izgalmas, titokzatos zugaiba invitált – így az Akvárium Klubban felvett koncertek mellett a rendezői filmek az Epreskert szobrászműhelyébe, a Twentysix Budapest dzsungelébe, a Gellért Szálló sötétebb oldalára, vagy éppen az éjszakai Füvészkertbe hívnak.

“Abból indultunk ki, hogy egész járvány alatt nem láttunk igazán eredeti és ötletes megoldást az online koncertekre. Hogy jó lenne valahogyan újraértelmezni a műfajt és filmes szempontból is érdekeset csinálni.” – mondta el a Reisz-Szimler rendezőpáros, akiknek mindössze egy napjuk volt rá, hogy ambiciózus, film noire-ra és David Lynch világára hajazó koncepciójukat leforgassák. “Az egész egy álomszerű élmény volt, szabadesés. Olyan hirtelen kellett összeállnia a koncepciónak és a forgatásnak, hogy néha percek voltak a fontos döntésekre és sokszor kellett a véletlenre is bíznunk magunkat. Még utólag is csodálkozom, hogy fértünk bele egy nap forgatásba, de összejött és ebben nagyon nagy szerepe van a szuper stábnak és a Mordái zenekarnak, akik elképesztő alázatosan csinálták végig az egészet” – mondták.

Mordái fiatal csapata rég nem hallott sötétséget és misztikumot szólaltat meg a magyar népzenében, amit hol kiszámíthatatlan jazzel, hol katartikus metállal kevernek. Reisz Gábor és Szimler Bálint közös rendezésében a Mordái a Gellért Szállóban forgatott a szürreálissal és krimivel is kacsingató filmet, aminek feszültségét tovább mélyítik a zenekar dalai.

Dresch Mihály, a magyar jazz megkerülhetetlen alakja vonós kvartett formációjával Damokos Attila rendezésében zenélt az Epreskert szobrászműhelyében. A lenyűgöző látványvilágú, éjszaka felvett filmben a Dresch Vonós Quartet friss lemezéről, az Ongakuról is játszottak dalokat. A film Damokos Attila koncepciójának megfelelően az intenzív színek és érzések együttes erejével hat: a zene sodrásának, a flow élményének ünneplése.

Cserepes Károly és a Karcis Gábor–Kálmán Mátyás rendezőpáros együttműködése jó példája annak, hogy a legszorítóbb helyzet is lehetőségeket teremt – Cserepes zenéje technikai adottságai miatt ugyanis ma csak egy online fesztiválon mutatható meg. Dalai természeti hangokból, archív népzenei gyűjteményekből és a kortárs elektronikus zene elemeiből építkezik.

Organikus hangzásvilágát szinte pszichedelikus látvány kíséri a Budapest Ritmo-ra készült koncertfilmben. A vizuál-művész face mapping technikát használva vetített archív és modern videofelvételeket az éjszakai Füvészkert indáira és lombjaira, vagy éppen magára Cserepes Károlyra.

Az Odd ID egy valódi belvárosi dzsungelbe, a Twentysix Budapest ikonikus kertjébe vette be magát, amit aztán dobbal, basszussal, neonokkal, és elszállós vokálokkal szaggattak szét és raktak saját képükre újra össze. Szilágyi Fanni rendezésében a világzene és pszichedelikus rock határán egyensúlyozó zenekar földöntúli és időtlen burokba csomagolja a hallgatóit.

Olyan zseniális alkotókat is meg tudtunk mutatni a közönségnek, akik sajnos soha nem léphettek fel a Budapest Ritmo-n. João Gilberto, Astor Piazzolla és Tony Allen személyében a világzene három egykori óriása is az idei Budapest Ritmo vendége volt egy-egy ritkán, magyarul pedig most először vetített zenei dokumentumfilmben.

Budapest Ritmo Online a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek keretében május 10. és 12. között a világzene legizgalmasabb arcát mutatta be. 

 

Budapest Ritmo

Kapcsolódó

Újabb gyűjteménnyel tér vissza a szegedi Classic Car Show Cikk

Mercedes-Benz SSK Mintegy 5000 m2-es területen 150 Mercedes autócsodát ígér az idén május 10-11. között jelentkező Classic Car Show a szegedi Pick Arénában. A tavaly nagy sikerrel bemutatkozó rendezvény most  - néhány nagy kedvenctől eltekintve – egy teljesen új gyűjteményt mutat be, az eddig nem látott autók közöt

Víkingúr Ólafssonon, Diana Krall, Jung Jae-il és Antonio Pappano is a Müpa fellépői lesznek 2025-ben Cikk

Diana Krall - Öt kontinens szupersztárjai érkeznek a Müpába A Müpa az elmúlt két évtizedben igazi kulturális találkozóponttá vált, a művészek és a közönség számára egyaránt. Nem lesz ez másként 2025 második felében sem, amikor a világ szinte minden tájáról érkeznek fellépők, a karmesterlegenda Sir Antonio Pappanótól a zongoristazseni Víkingúr Ólafssonon va

François Leleux és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar április 17-én a Zeneakadémián Cikk

François Leleux A Nemzeti Filharmonikus Zenekar visszatérő vendége a világklasszis oboaművész és karmester, François Leleux, hangszerének egyik legjobbja. Már tizennyolc évesen a Párizsi Opera első oboása lett, később pedig a Bajor Rádió Szimfonikus Zenekara és az Európai Kamarazenekar szólistája volt. Tagja a Ma

„megint ELÉG” - utazókiállítás a Radnóti Színház szervezésében Cikk

„megint ELÉG” címmel nyílik utazókiállítás a Radnóti Színház szervezésében Túlfogyasztás, lakhatási válság, akadálymentesség, az erdő védelme – többek között ezekre az aktuális problémákra reflektál a Radnóti Színház és Csoszó Gabriella fotóművész utazókiállítása, a megint Elég, amely április 3-án, csütörtökön nyílik a CEU Nyitott Galériájában. A Radnóti Színház és Csos